SCIO

scio_web.span_sr-only.basket

Články a magazín Perpetuum

Ve vzdělávání sledujeme a prosazujeme nejnovější trendy. V našem online magazínu Perpetuum. cz a několika tematických blozích pravidelně publikujeme vlastní texty. S pomocí našeho výzkum Scio Research usilujeme o prohlubování porozumění procesu učení tak, abychom dokázali děti lépe připravovat na budoucnost.

Jak australští učitelé rozvíjejí u dětí zvídavost a chuť objevovat

Jak australští učitelé rozvíjejí u dětí zvídavost a chuť objevovat

Škola

Australský vzdělávací systém klade důraz na aktivní učení a podporu dětské zvídavosti již od raného věku. Díky širokému spektru vyučovacích přístupů a metod se snaží podpořit zvídavost žáků a motivovat je více k praktickému učení než akademickému. V článku se podíváme na hlavní způsoby, jakými učitelé v australských školách podporují dětskou zvídavost a proč je tato podpora klíčová pro jejich osobní rozvoj.

14. 2. 2025

Rytmus učení: Jak hudba ovlivňuje náš mozek?

Rytmus učení: Jak hudba ovlivňuje náš mozek? Škola

Hudba je nedílnou součástí života mladých lidí. Stačí se rozhlédnout kolem sebe - současná generace mladistvých má téměř neustále sluchátka na uších. Poslouchají hudbu při cestě do školy, během učení, při sportu i relaxaci. Výzkumy ukazují, že hudba má jedinečnou schopnost ovlivňovat naše emoce, motivaci i soustředění. Ve vzdělávání ale často nedostává tolik prostoru. Nabízí se tedy otázky: Je možné tohoto fenoménu využít ve vzdělávání? Používají studenti hudbu vždy efektivně? Kdy může být hudba při učení prospěšná, a kdy naopak kontraproduktivní? V tomto článku si klademe za cíl prozkoumat potenciál hudby ve vzdělávání - její vliv na kognitivní schopnosti, motivaci a emoce žáků, a nabídneme praktická doporučení pro její smysluplné využití.

20. 1. 2025

Obrazovky v dětském světě: Kdy pomáhají a kdy škodí? 

Obrazovky v dětském světě: Kdy pomáhají a kdy škodí?  Výchova

Digitální technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí života, ať už jde o televize, tablety nebo chytré telefony. Jak ale ovlivňují nejmladší generaci? Otázka vlivu obrazovek na malé děti (přesněji skupinu ve věku od 0 do 6 let) – zejména na jejich kognitivní a psychosociální vývoj – zůstává stále aktuální. Některé oblasti jsou již poměrně dobře prozkoumány, jinde výzkumy zatím nenabízejí jasné odpovědi. Tento článek shrnuje, co o tomto tématu víme a nastiňuje, co je stále předmětem diskusí.

23. 12. 2024

Virtuální realita otevírá nové možnosti v kariérovém poradenství

Virtuální realita otevírá nové možnosti v kariérovém poradenství Škola

Výzkumný tým Fakulty elektrotechnické ČVUT ve spolupráci s dalšími partnery vyvinul v rámci projektu podpořeného z TAČR nástroj, který propojuje kariérové poradenství s rozvojem dovednosti seberegulovaného učení. Nástroj využívá virtuální realitu a herní prvky k tomu, aby žákům pomohl lépe porozumět vlastním učebním strategiím a zároveň jim nabídl autentický pohled na různé typy středních škol.

16. 12. 2024

Zvířata do každé školy? Redukují stres a zvyšují empatii i motivaci

Zvířata do každé školy? Redukují stres a zvyšují empatii i motivaci Škola

Výzkum se zabývá vlivem přítomnosti zvířat ve škole již poslední čtyři dekády. Zaměřuje se ve velké míře na speciální asistenční programy s terapeutickými zvířaty a na jejich dopady především na děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Zde výzkum konzistentně a dlouhodobě ukazuje pozitivní dopady jak přítomnosti asistenčních zvířat na život dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, tak pozitivní dopady školních intervencí s terapeutickými zvířaty na děti obecně. Tento soubor studií však pro ScioŠkoly, kde většinou nemáme nijak speciálně cvičená zvířata a zajímá nás dopad na všechny ve škole, není tolik relevantní.

13. 12. 2024

Může fyzická aktivita vést ke zlepšení školních výsledků?

Může fyzická aktivita vést ke zlepšení školních výsledků? Škola

V rámci pohybové výchovy na Střední ScioŠkole Brno přinesl Jiří Březina, člen vedení školy, studentům aktivity představující osobní výzvu – od opakovaných výběhů do schodů, po šestikilometrový běh. U části studentů následně pozoroval zlepšení sebevědomí a odolnosti. Jeho pozorování nás při rozhovoru přivedla k otázce: Jaký je vztah mezi fyzickou aktivitou a zdravím či sebevědomím? Konkrétněji – jak ovlivňují školní pohybové intervence wellbeing, odolnost a akademický výkon studentů?

2. 12. 2024

Může AI nahradit učitele? Jak Austrálie využívá umělou inteligenci ve školách

Může AI nahradit učitele? Jak Austrálie využívá umělou inteligenci ve školách AI

Umělá inteligence (AI) se stále více stává součástí různých oblastí lidského života, včetně vzdělávání. Australské školy již několik let využívají potenciál AI k inovaci výuky a k podpoře učitelů i žáků. Tento článek se zaměřuje na to, jakým způsobem je umělá inteligence využívána v australském školství, a to jak učiteli při přípravě hodin, tak studenty při učení a práci s moderními technologiemi.

28. 11. 2024

Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.