Společnost Scio nabízí každoročně základním a středním školám k využití dotazníkové šetření Mapa školy. Při detailní analýze části odpovědí od žáků, učitelů, ředitelů i rodičů se zaměřila na aktuální oblast násilných či vulgárních útoků ve školách a na vztahy mezi žáky, učiteli a rodiči obecně.
„Sledovali jsme trendy a vývoj v odpovědích, které máme k dispozici za poslední čtyři roky, tj od návratu žáků i učitelů do škol po pandemii koronaviru. I když se nejedná o reprezentativní vzorek celé populace škol v ČR, rozsah dat nám umožňuje identifikovat významné posuny v chování a vnímání vztahů,“ vysvětluje Anna Tzurna, koordinátorka projektu Mapa školy. Na dotazníky v tomto roce odpovědělo téměř 20 tisíc žáků 2. stupně z téměř 150 základních škol z celé republiky.
Data z Mapy školy nepotvrzují, že by v těchto školách docházelo k výraznému nárůstu fyzického ubližování ve třídách. Že se tak děje spíše výjimečně, odpovídalo v uplynulých čtyřech letech vždy více než 40 procent dotazovaných žáků. „V tomto případě se zdá, že téma fyzického ubližování ve třídách je v posledním roce spíše častěji medializováno a více se o něm veřejně mluví, než že by podobných incidentů ve školách výrazně přibývalo,“ doplňuje Anna Tzurna.
Stoupá vulgarita směrem k učitelům i mezi žáky
Znatelně ve třídách stoupl výskyt slovní agrese a ponižování. Počet odpovídajících učitelů, kteří se setkali s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim, vzrostl z 9,7 procent v roce 2022 na letošních 17 procent. Znepokojivý je i nárůst učitelů, kteří v daném školním roce cítili strach z některého žáka – ze 4,6 procent před čtyřmi lety na téměř každého desátého z odpovídajících učitelů v letošním roce.
Přibyl i počet žáků, kteří uvádí, že v jejich třídě někdo běžně, skoro denně, někomu ubližuje slovně – nadávkami nebo ponižováním. Před čtyřmi lety to uvádělo 16,9 procent žáků, letos už to bylo 21,7 procent žáků.
Klesá spokojenost učitelů s chováním žáků i pocit podpory od vedení školy
Zhoršující se vztahy ve školách, skládající se z kombinace zhoršující se komunikace, spolupráce i vzájemné důvěry dokládají i další data. Spokojenost dotazovaných učitelů s chováním žáků vůči nim klesla za poslední čtyři roky ze 34 procent dotázaných učitelů v roce 2022 (rozhodně spokojeni), na 27,3 procenta takto spokojených učitelů v roce 2025 (Mírně sice narostl počet těch, kteří jsou "spíše spokojeni", celkový trend je však negativní.).
Mírně klesá počet i učitelů, pro které je vedení školy oporou při řešení problémů s žáky nebo konfliktů s rodiči. V roce 2022 potvrzovalo podporu ze strany vedení školy 52 procent dotázaných učitelů, letos to bylo 48 procent z nich. Stále však platí, že pro více než 80 procent dotázaných učitelů vedení školy v těchto situacích oporou je.
„Snižující se podpora od vedení školy se v odpovědích učitelů neobjevuje jen v případě řešení problémů se žáky, ale i při konfliktech s rodiči. Je alarmující, že třináct procent dotázaných učitelů v posledních dvou letech dokonce zažilo pocit strachu z některého z rodičů,“ doplňuje Anna Tzurna.
Spokojenost s komunikací s třídním učitelem mírně klesla i u samotných rodičů – v roce 2022 bylo rozhodně spokojeno s komunikací třídního učitele s nimi více než 23 procent dotázaných rodičů, v tomto roce 20 procent z nich (celkově je však s komunikací třídních učitelů s nimi spíše spokojeno stále více než 90 procent dotázaných rodičů).
Školy se musí zaměřit na budování důvěry a posilování dobrých vztahů
„Dobré vztahy ve školách jsou přitom jednou z nejdůležitějších podmínek pro to, aby byl proces učení úspěšný. Je tedy zásadní věnovat pozornost kvalitě vztahů mezi učiteli a žáky, mezi žáky navzájem i mezi školou a rodiči. A nedovolit, aby se agresivní komunikace, výsměch nebo zastrašování staly normou, na kterou si postupně zvykneme,” uvádí k významu dobrých vztahů ve školách metodička prevence ve ScioŠkole na Praze 6 a supervizorka Petra Grabačová.
Pro školy by podle ní mělo být prioritou zaměřit se na vytváření bezpečného prostředí a atmosféry důvěry. Bez toho v nich není možná funkční spolupráce. ScioŠkoly k tomu mají mnoho osvědčených nástrojů - pravidelné komunitní kruhy, prostor pro sdílení svých pocitů, zkušeností a vzájemné poznávaní i z lidské stránky pro průvodce i žáky. Zaměřují se i na projektovou výuku, která přirozeně podporuje spolupráci a tím vzájemné vztahy.
„Péče o duševní zdraví by se měla stát běžnou součástí dne ve škole. Do výuky je možné zařazovat krátké relaxační, dechové či mindfulness techniky. Vedení škol by mělo pečovat o duševní zdraví pedagogů, používat ve školách nástroje, které naučí děti i učitele zklidňovat svou mysl, relaxovat, zbavovat se stresu a neklidu,” doává Petra Grabačová.
Kontakt pro novináře:
Václav Zeman
Tel.: +420 732 151 250
E-mail: vaclav.zeman@scio.cz